כתבה מאתר ice מפי ד"ר אודי פרישמן מנכ"ל חברת פרש קונספט.
פורסמה ב – 19/5/2024:
הרפואה הפרטית איננה אויב – היא זכות האזרח. מאות אלפי מבוטחים יקבלו הודעה שהביטוח שברשותם יופחת אוטומטית לביטוח "משלים שב"ן". אם ירצו לחזור ולהיות מבוטחים בביטוח "מהשקל הראשון", יגלו כי עלות הביטוח התייקרה בעשרות אחוזים, בהתאם לגיל.
הרפורמה החדשה בביטוחי הבריאות שתיכנס לתוקף בחודש יוני, תפגע במאות אלפי אזרחים שרכשו ביטוח בריאות פרטי,
חמור מכך, היא מייצרת תקדים מסוכן שבו הרגולטור מרשה לעצמו להתערב בהחלטות צרכנים ולכפות עליהם את רצונו.
בתחילת חודש יוני יכנס לתוקף החלק המעשי של הרפורמה בביטוחי בריאות, כפי שנקבע בחוק ההסדרים ובהתאם לכללים שקבעה רשות שוק ההון ובראשה עומד. במסגרת זו מאות אלפי מבוטחים, שברשותם פוליסת בריאות פרטית שנרכשה לאחר 2016, הכוללת כיסוי לניתוחים בישראל מסוג "שקל ראשון", יקבלו הודעה לפיה הביטוח שברשותם יופחת אוטומטית לביטוח "משלים שב"ן". מבוטח שירצה לחזור ולהיות מבוטח בביטוח "מהשקל הראשון", יידרש לפנות ביוזמתו לחברת הביטוח ולדרוש את ביצוע הפעולה אבל, במקרה כזה הוא יגלה כי עלות הביטוח התייקרה בעשרות אחוזים, בהתאם לגילו.
הזמינות הנמוכה של שירותי הרפואה במערכת הציבורית הביאה כחמישים אחוז מאזרחי מדינת ישראל לרכוש לעצמם ביטוחי בריאות פרטיים, חלקם במסגרת פרטית וחלקם במסגרת קבוצתית דרך מקום העבודה. שיעור כה גבוה של מבוטחים בביטוח פרטי מעיד על אובדן האמון של האזרח במערכת הבריאות הציבורית שתעמוד לצדו ותספק עבורו שירות איכותי וזמין ברגעים בהם יזדקק לה.
אך כעת, תחת הטענה של הגנה על משאבי המערכת הציבורית, דורס הרגולטור את שיקולי הבחירה של מאות אלפי אזרחים שרכשו ברצונם החופשי מוצר ביטוחי מכספם הפרטי, ובכוחניות שאין לה תקדים הוא מאלץ אותם לוותר על הרכישה, חמור מכך – הוא כופה עליהם מוצר נחות.
אז מה הולך להשתנות?
ביטוח ניתוחים בישראל "מהשקל הראשון" הוא ביטוח שמאפשר למבוטח לנתק עצמו לחלוטין מהמערכת הציבורית ובמידה שהוא נזקק לניתוח או טיפול אחר, הוא יוכל לבחור ברופא שנמצא בהסדר עם חברת הביטוח, בבית חולים ובמועד, בזמינות גבוהה מאוד. אולם כעת מנסה הרגולטור לאלץ מאות אלפי מבוטחים לבחור כברירת מחדל בביטוח "משלים שב"ן", במסגרתו מחויב המבוטח קודם למצות את זכויותיו במסגרת הביטוח המשלים של קופת החולים ואת היתרה לקבל מחברת הביטוח הפרטית. כלומר, המבוטח נאלץ לוותר על המהות העיקרית שבגינה הוא מוכן לשלם מכספו פרמיה – והיא הזמינות ולעיתים גם האיכות.
לרגולטור יש הסברים רבים מדוע הרפורמה נדרשת, ובין היתר – הגנה על משאבי המערכת הציבורית – וזו לא הרשימה המתאימה לדון ולבחון את טענות הרגולטור. אבל, אין ספק שגם אם לרפואה הציבורית נדרשת הגנה, זו לא הדרך להגן עליה.
ההיסטוריה מכירה מקרים קיצוניים בלבד שבהם הוגבלו זכויות אזרחים, כמו במלחמת העולם השנייה, אך אלו אינם רלוונטיים למציאות הנוכחית.
יש עשרות דרכים להגן, לייעל ולהבריא את מערכת הבריאות הציבורית שלא על חשבון המערכת הפרטית, אבל דבר אחד הוא בטוח: פגיעה ברפואה הפרטית ובביטוחי הבריאות הפרטיים היא לא הדרך.
ומה הדרך להתמודד עם המצב שהרגולטור יצר? לחייב את חברות הביטוח וקופות החולים להקים במשותף מוקד שירות שיאפשר למבוטחים שבידיהם ביטוח משלים שב"ן לנצל אותו ביעילות ובמינימום בירוקרטיה. ועד אז אם בריאותכם חשובה לכם, פנו לחברת הביטוח ובקשו לשמר את הכיסוי הביטוחי מה "שקל הראשון" שיש לכם.
הכותב הוא מנכ"ל חברת פרש קונספט. בעבר שימש כסגן מנהל בית החולים אסותא וסמנכ"ל הפניקס.