במקום למצוא דרכים יצירתיות להבריא את מערכת הבריאות הציבורית, מנסים משרדי האוצר והבריאות להילחם בטבע האנושי הפשוט להיות בריא
האתגרים שמציבה הממשלה בפני חברות הביטוח מחייבים אותן לבדל עצמן מהמערכת הציבורית ולהמשיך לתת שירות איכותי ומקצועי
מה שהיה זה מה שיהיה. זו לא רפורמה ולא חצי רפורמה, זה עוד ניסיון לפתור בעיה קשה במערכת הבריאות בשיטת זבנג וגמרנו, בלי מחשבה ובלי תכנון, וככה אי אפשר.
המערכת הפקידותית במשרד האוצר מנצלת את חוסר מיקודו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומעבירה מתחת לאפו רפורמת בריאות במסגרת חוק ההסדרים, רפורמה שנוגדת לחלוטין את תפיסת עולמו ומשנתו הפוליטית
והכלכלית, ושל הממשלה כולה, ולא תורמת מאומה לפתרון הבעיות הקשות של מערכת הבריאות בישראל.
בקליפת אגוז, עיקרי ברפורמה הם: אדם אשר רכש מכספו הפרטי ביטוח בריאות המכסה
באופן מלא ניתוח/ים בבית חולים פרטי (ביטוח מהשקל הראשון), יאבד את הביטוח אשר יוחלף לו באופן אוטומטי לביטוח נחות יותר המעניק רק כיסוי מעבר לשב"ן.
בנוסף, אדם מבוטח בביטוח מהשקל הראשון שיבצע ניתוח במסגרת השב"ן, חברת הביטוח תידרש להשתתף במימון הניתוח ולהשיב את העלות לקופת החולים.
השורה התחתונה היא – מה שהיה זה מה שיהיה. הרפורמה לא תייצר שום שינוי מהסיבה הפשוטה שהרצון של אדם להיות בריא ולחיות הוא סוג של אינסטינקט הגובר על כל שיקול כספי או פולטי כזה או אחר.
במדינת ישראל, ואולי גם בעולם כולו, הדרך היחידה להבטיח את כל היתרונות שמערכת בריאות מודרנית ומתקדמת יכולה להציע היא באמצעות כסף פרטי שבמקרה שלנו שווה גם ביטוח רפואי פרטי.הגישה הזמינה לטכנולוגיות הרפואיות המתקדמות ביותר, האפשרות לבחור את המומחה המתאים ביותר, היכולת להתאים את הטיפול למועד הנדרש ולהקדים אותו כמה שיותר אפשריות רק במסגרות פרטיות, וחלק גדול מהציבור לא יוותר על כך, ובצדק.
משרד האוצר ומשרד הבריאות מנסים להילחם בטבע האנושי כבר כמה עשורים ולא מצליחים, וזאת במקום למצוא את הדרכים להבריא את מערכת הבריאות הציבורית ולהקטין את הצורך ברפואה פרטית.
לעולם הצורך הזה לא יעלם מן העולם אבל בהחלט ניתן לצמצם אותו ולהקטין אותו.
זאת ועוד: מטרת הרפורמה היא לכאורה להקטין את כפל הביטוח ובכך לחסוך בעלויות למבוטחים.
אדם מבוטח בביטוח משלים ובביטוח פרטי עבור אותו הכיסוי ולכן ראוי לדעת מנסחי הרפורמה שאם ינצל את הזכאות לקבלת הטיפול דרך הביטוח המשלים, הביטוח הפרטי ישתתף בכיסוי ההוצאות.
אלא שהחשש הוא שההוצאה הנוספת שתוטל כתוצאה מחובת השיבוב על כתפי המבוטחים תעשה בדיוק את ההפך, ותעלה את הפרמיה של פרק הניתוחים בביטוח הפרטי.
בהחלט יתכן שכך יהיה ובעצם זו עשויה להיות "התרומה" היחידה של הרפורמה למערכת הבריאות – ייקור פרק הניתוחים והפיכת הביטוח הפרטי למוצר לעשירים יותר ותרומה נוספת לעליית יוקר המחיה בישראל.
הלכה למעשה מה שהיה הוא מה שיהיה.
הרוב הגדול של המבוטחים שבידם ביטוח פרטי מהשקל הראשון מנצלים אותו ולא את הכיסוי הנחות של הביטוח המשלים (השב"ן).
התורים בשב"ן ארוכים יותר, היקף הרופאים הבכירים הפעילים בשב"ן קטן יותר ואפשרויות הבחירה מצומצמות יותר, ולכן אך טבעי שמבוטח שיש באפשרותו לקבל רפואה טובה יותר במסגרת פרטית יעדיף לעשות זאת.
עליית מחירים זו תקבל ביטוי מהיר בפוליסות הפרטיות הפרטניות המשווקות על ידי חברות הביטוח, פוליסות בהן יבקשו החברות להקדים תרופה למכה, אם בכלל.
בפוליסות הקבוצתיות אני צופה שהרפורמה תחולל עליית מחירים מתונה הרבה יותר מהסיבות הבאות: לא צפוי להיות גידול בביקושים, שהם מרביים כבר היום, מאחר והפרמיה נקבעת אד הוק על פי התוצאות העסקיות של כל ארגון בנפרד, ואין צורך במקדם הגנה גלובלי כפי שעלול להידרש במסגרת הפרטנית.
האתגרים האין – סופיים שהממשלה מציבה בפני תעשיית הביטוח הפרטי מחייבים את חברות הביטוח להמשיך ולתת שירות איכותי מקצועי וזמין ולבדל עצמן מול המערכות הציבוריות.
יש צורך להגדיל את כמות ואיכות הרופאים שנותנים שירות במסגרת ביטוחים אילו, יש צורך להבטיח זמינות מרבית, שירות איכותי וכל הזמן לפעול לטיוב הכיסוי הביטוחי על מנת שיוכל להציע למבוטחים את הרפואה המתקדמת
ביותר שיש בעולם כולו.
לפני שמסיימים, מספר שאלות:
מאיפה תדע קופת חולים שלמבוטח זה או אחר יש ביטוח פרטי?
מבוטח שיסרב לענות לפקידה בקופה אם ברשותו ביטוח פרטי יכנס לכלא או יועבר לחקירת שב"כ?
אם מבוטח שכח שברשותו ביטוח פרטי הוא יואשם בבגידה?
איך ותוך כמה זמן תוכל הקופה להיערך לחיוב חברות הביטוח?
ואם למבוטח ביטוח עם השתתפות עצמית, איך תחייב הקופה את חברת הביטוח?
ואיך ינוהלו המחלוקות על גובה החיוב בין הקופות לחברות הבטוח? כנראה שהמחוקק
שכח את האנדרלמוסיה שהייתה בעבר כאשר הייתה התחשבנות בין הקופות לחברות הביטוח בנוגע לטיפול בנפגעי תאונות דרכים.
ואולי באותם מקרים שהמבוטח עובר את הטיפול כולו על חשבון חברת הביטוח עומדת לחברה זכות שיבוב מול השב"ן ואולי אפילו מול הסל? כנראה שבסוגיה זו נדרש לערב את בג"ץ.
ולסיום אמרו חז"ל – סוף מעשה במחשבה תחילה. במקרה שלפנינו לא הייתה מחשבה, כנראה לא בהתחלה, לא באמצע ואולי גם לא בסוף.
מה הפתרון? הפתרון הוא עצירת החקיקה והקמת ועדה שתמצא את הדרך לשלב בין השתיים, רפואה פרטית ורפואה ציבורית.
הביטוחים הפרטיים בישראל "מגלגלים" כעשרה מיליארד שקל בשנה. במקום לחשוב איך פוגעים בה, צריך לחשוב את מנווטים את הכסף הזה גם לבתי החולים הציבורים, באמצעות מתן אפשרות לחברות הביטוח לרכוש שירותי בריאות גם במערכת הציבורית. זו כלכלה מודרנית ולא המשך מדיניות סוציאליסטית שגויה שהשר הקודם והפקידות באוצר מנסים להוביל זה שנים.
הכותב הוא מנכ"ל חברת פרש קונספט. בעבר שימש כסגן מנהל בית החולים אסותא וסמנכ"ל הפניקס.