מוזמנים לקרוא את הכתבה הבאה, בה אילנה זבולון מראיינת את ד"ר אודי פרישמן בנוגע לרפורמות:
איך יכולות הרפורמות שנכנסו לתוקף באוקטובר 2023 ויוני 2024 להשפיע על מערכת הבריאות בישראל הפרטית והציבורית?
לאור העובדה שהיקף הניתוחים שיבוצעו במסגרת הביטוח המשלים של קופות החולים צפוי לגדול מאוד, אנחנו צופים לעליה משמעותית בזמני ההמתנה לניתוחים פרקי זמן שגם כך ארוכים מאוד היום.
גם במערכת הפרטית, העובדה שהמבוטח יידרש למצות את זכאותו בביטוח המשלים תגרום לפגיעה בזמינות לניתוחים. חשוב לציין כי במערכת הפרטית קיים: "מפלט" לקיצור התור על ידי האפשרות לעבור את הניתוח באמצעות רופאים שנמצאים בהסדר עם חברות הביטוח ולא נכללים בהסדר עם הביטוח המשלים. מצופה מחברות הביטוח להציע מגוון רחב של רופאים השייכים לקטגוריה זו ואנו כיועצים אמונים להבטיח שאכן חברות הביטוח ינהגו כך.
כיצד חברות הביטוח נוהגות לעניין רשימות הרופאים שבהסדר איתן?
רופא בהסדר הוא רופא שיש לו הסכם לביצוע ניתוח/ים עם חברת הביטוח ואין לו הסדר עם השב"ן. המבוטח יכול לבצע את הניתוח אצל אותו רופא ויהיה זכאי לכיסוי מלא. לאחרונה אנו עדים למגמה שחלק מחברות הביטוח פועלות על מנת לצמצם את רשימת הרופאים הללו במטרה להסיט מבוטחים לבצע ניתוח עם רופאים שיש להם הסכם עם השב"ן. במקרה כזה העלות המוטלת על חברת הביטוח נמוכה יותר. אנו כיועצי בריאות, פועלים על מנת להשפיע הן חברות הביטוח והן על הרגולטור על מנת להסדיר סוגיה חשובה זו ולהבטיח היצע מספיק רחב של רופאים מנוסים ומיומנים שיוכלו לעמוד לרשות המבוטחים גם בפוליסות מסוג משלים שב"ן.
באילו צעדים תרצה לראות את הרגולטור והמערכת הבריאות לוקחים כדי לשפר את איכות השירות והגישה לטיפולים?
הפעולה העיקרית הנדרשת ברגעים אילו מבחינת הרגולטור היא להבטיח זמינות מספיק טוב של רופאים מספיק מנוסים למבוטחים. ביטוח בריאות פרטי שלא מאפשר היצע רחב ומגוון של רופאים מיומנים שולל מן היסוד את הסיבה לקיומו. מצופה מהרגולטור לקבוע תקן של מספר הרופאים לכל חברת כפועל יוצא ממספר המבוטחים בה ובנוסף לקבוע תקן לתחומי התמחות ודרגת בכירות של הרופאים לדוגמא לקבוע בכל תחום התמחות לרבות תתי התמחו נדרש לפחות רופא אחד שהוא מנהל מחלה או מנהל יחידה או מנהל מכון.
מדוע אתה ממליץ להישאר עם פוליסות השקל הראשון בכוננות עד למתן הנחיות נוספות?
בתקופה הנוכחית אי הוודאות לגבי היכולת של חברות הביטוח וקופות החולים ליישם את הרפורמה גדולה מאוד. לא ברור מה יהיה אורכם של התורים, לא ברור אם בתי החולים הפרטיים יוכלו לעמוד בעומס הניתוחים במסגרת הביטוחים המשלימים, לא ברור אם היקף הרופאים שחברות הביטוח יגייסו יספק, לא ברור אם קופות החולים וחברות הביטוח יוכלו לעמוד בניהול הפרוצדורה והממשק שבין שני הגופים ועוד. לכן ההמלצה שלנו בשלב זה היא להישאר עם פוליסת ביטוח משקל ראשון ובמידה ועל ציר הזמן נגלה שקיימת היתכנות ברמת שירות סבירה לביטוח משלים תמיד אפשר להצטרף לביטוח כזה בשעה שלחזור מביטוח משלים שב"ן לשקל ראשון כבר לא אפשרי.
כיצד אתה רואה את עתיד ביטוחי הבריאות בישראל?
במדינת ישראל קיים חוסר משמעותי בתקציב מערכת הבריאות, החוסר בתקציב גדל עם השנים וכך יהיה גם בעתיד. הרפואה מתקדמת, הטכנולוגיה הופכת יקרה יותר ואני לא רואה מצב שהמדינה תוכל אי פעם לממן את כל עלויות הבריאות של אזרחיה. מצבה של ישראל דומה מאוד מהבחינה הזו למצבן של כל שאר מדינות העולם המערבי. בנוסף אדם שנדרש לשרות רפואי רוצה להיות שותף לבחירה. רוצה לבחור את הרופא את הרופא שיטפל בו לבחור את המקום ואת העיתוי. המערכת הציבורית לעולם לא תוכל לאפשר בחירה בהיקף רחב מסיבות מובנות. לכן זה אך מתבקש להבין שהביטוח הרפאי הפרטי שמאפשר להתגבר על שני הכשלים שמניתי: תקציב ובחירה, יישארו איתנו כנראה לעד.