סרטן העור – מלנומה – מידע בנושאים רפואיים

מלנומה היא סרטן העור הקטלני ביותר, הנגרם לרוב מחלוקה בלתי מבוקרת של תאים מייצרי פיגמנט בעור הנקראים מלנוציטים. הגורם המדויק למלנומה אינו ברור, אך חשיפה לקרינת UV מאור השמש, ממיטות שיזוף וכדומה מגבירה את הסיכון להתפתחות סרטן זה. מלנומה מתפתחת לרוב כנגע בעור וישנה חשיבות מכרעת לאבחון מוקדם של נגעים אלו. שכיחות סרטן המלנומה והתמותה ממנו משתנה משמעותית בין מדינות כתלות באבחון מוקדם ונגישות הטיפול הראשוני. עליית המודעות לשימוש בקרם הגנה והימנעות מחשיפה לאור השמש מסייעת להפחתה בשכיחות המלנומה.

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף והוא מורכב ממספר שכבות. שכבת האפידרמיס היא השכבה החיצונית ביותר והיא מכילה את תאי המלנוציטים – תאים המייצרים פיגמנט בשם מלנין. המלנין מעניק לעור את צבעו וכן מגן על העור מקרינת UV שבאור השמש. כאשר העור נחשף לשמש המלנוציטים מגבירים את ייצור המלנין והעור מתכהה. באנשים כהי עור ייצור המלנין מוגבר ועל כן הם בעלי הגנה טבעית טובה יותר מפני קרינת UV. גורם הסיכון העיקרי למלנומה הוא חשיפה לאור השמש. גורמים נוספים המגבירים את הסיכון למלנומה הם עור בהיר, שיער בהיר ועיניים בהירות, נטייה לנמשים ויכולת שיזוף נמוכה. סימנים אלה מעידים על רגישות העור לאור השמש.

ההישרדות מהמחלה תלויה רבות בשלב בו אובחנה, ומחלה מתקדמת יותר לרוב מאופיינת באחוזי הישרדות נמוכים יותר. עם זאת, האבחון מורכב ועשוי להיות מאתגר גם לדרמטולוג (רופא עור) מנוסה, שכן מלנומה עשויה להופיע לראשונה במגוון גדלים, צבעים וצורות. כמה מהסימנים המוקדמים למלנומה אשר הוגדרו עוד בשנת 1985 ע"י קבוצת דרמטולוגים מאוניברסיטת ניו-יורק כוללים: נגע א-סימטרי, שוליים בלתי מסודרים, צבע שאינו אחיד, קוטר מעל 6 מ"מ, כל שינוי בנגע קיים או התפתחות של נגע חדש. בכל מקרה של חשד, המטופל מתושאל על הנגע הספציפי ועל נגעים נוספים בעורו, על מחלות הרקע שלו ועל היסטוריה משפחתית, עובר בדיקה קפדנית של כלל העור ובנוסף נעשה שימוש בדרמוסקופיה (מיקרוסקופ ידני מיוחד המוצמד לעור) המשפרת את יכולת האבחנה הקלינית. האבחון הסופי נעשה על ידי ביופסיה של הנגע החשוד.

הטיפול במלנומה תלוי בגורמים רבים, ביניהם שלב המחלה, מידת ההתפשטות וסוג המלנומה. מלנומה מקומית ללא חדירה רחבה לרקמה לרוב מוסרת בתהליך כירורגי הכולל הסרת האזור הנגוע והעור שסביבו. במידה ואובחנה חדירה של הגידול לעומק העור תבוצע לרוב דגימה של בלוטת הזקיף (בלוטת לימפה המנקזת את הגידול) לאיתור תאים סרטניים על מנת לקבוע את מידת ההתפשטות של הגידול (יש לציין שתהליך זה שנוי במחלוקת כיוון שמחקרים אחרונים בתחום לא מצאו יתרון לשיטה זו3). במידה ונמצאו תאים סרטניים בבלוטות הלימפה גם הן יוסרו במהלך הניתוח להסרת הגידול, ויישקל טיפול תרופתי לאחר הניתוח (טיפול אדג'וונטי). תחום הטיפולים האדג'וונטים ממשיך להתחדש, ומציע כיום טיפולים ביולוגיים ממוקדים כנגד הגידול. כמו כן היום ניתן להתאים טיפולים ביולוגיים אלו לפי המוטציות האינדיבידואליות שנמצאו בגידול.

בימים אלה נחקרת גם תרומתו האפשרית של טיפול טרום-ניתוחי (נאו-אדג'וונטי) חדשני. נתונים ראשוניים ממחקרים מראים ששילוב של שתי תרופות אימונולוגיות חדשות (Nivolumab, Ipilimumab) מביאות לתגובה ב-70-80% מהמטופלים הנחקרים, ונסבלות היטב מבחינת תופעות הלוואי, אך יש צורך במחקרים נוספים שיוכיחו את היתרון ההישרדותי של תרופות אלו.

לסיכום, מלנומה היא סרטן העור הקטלני ביותר. סרטן זה עשוי להיות בר-מניעה כיוון שגורם הסיכון המשמעותי ביותר להתפתחותו הוא חשיפה לשמש. בשנים האחרונות נעשו פריצות דרך משמעותיות בטיפולים במלנומה מתקדמת וההישרדות של המאובחנים במחלה עולה. עם זאת, התמותה ממחלה גרורתית עדיין גבוהה, על כן יש חשיבות מכרעת למודעות, אבחון וגילוי מוקדמים.

 

מקורות

  1. דו"ח משרד הבריאות – מלנומה של העור, עדכון נתוני תחלואה ותמותה, 2019
  2. World Cancer Report – The World Health Organization, 2014.
  3. Kyrgidis A, Tzellos T, Mocellin S, Apalla Z, Lallas A, Pilati P, Stratigos A (May 2015). "Sentinel lymph node biopsy followed by lymph node dissection for localised primary cutaneous melanoma". The Cochrane Database of Systematic Reviews.
  4. UpToDate: Melanoma: Clinical features and diagnosis.
  5. UpToDate: Risk factors for the development of melanoma.
  6. UpToDate: Adjuvant and neoadjuvant therapy for cutaneous melanoma.
  7. UpToDate: Surgical management of primary cutaneous melanoma or melanoma at other unusual sites.