סרטן הריאות – מידע בנושאים רפואיים

סרטן ריאות הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בעולם והסיבה המובילה למקרי תמותה כתוצאה מסרטן בגברים ונשים. בארץ כ-2,500 ישראלים מאובחנים מדי שנה בסרטן הריאות, נתון שנמצא במגמת עלייה בשני העשורים האחרונים. גורם הסיכון העיקרי לסרטן הריאות הינו עישון סיגריות וצריכת טבק, כאשר רק כ-10-15% מהמקרים מתגלים באנשים שאינם מעשנים. מסיבה זו, סרטן זה ברוב המקרים הינו בר מניעה.

סרטן הריאות מוגדר כצמיחה תאית בלתי נשלטת שמקורה ברקמות הריאה. ברוב המקרים הלוקים בסרטן הריאה אינם חשים סימפטומים בשלבים המוקדמים ומסיבה זו מאובחנים בשלב מאוחר יחסית, פעמים רבות עם מחלה מפושטת. ככל שהמחלה מתקדמת עולה הסבירות להתפתחות סימפטומים, ביניהם שיעול מתמשך, שיעול דמי, קוצר נשימה מתמשך, עייפות, ירידה במשקל וכאב בנשימה או בשיעול, אשר מביאים את החולים לפנות לעזרה רפואית. כמו כן סרטן הריאה מתגלה לעיתים במהלך צילום חזה או בדיקת CT מקריים שנעשו לצורך רפואי אחר. בכל מקרה של חשד, תבוצע בדיקה גופנית מקיפה והמטופל יישלח לבדיקת דימות, ובמידת הצורך לבדיקה ציטולוגית של ליחה מהריאה (בדיקה במהלכה בוחנים את הליחה תחת מיקרוסקופ לאיתור תאים סרטניים). במידה והתגלו ממצאים חשודים בבדיקות ייתכן שתבוצע ביופסיה, במהלכה תילקח פיסה מהאזור החשוד שתשלח לבדיקה פתולוגית מעבדתית.

ההחלטה על סוג הטיפול בסרטן הריאות משתנה מאד ותלויה בגורמים רבים, ביניהם סוג הסרטן. סרטן הריאות מתחלק לשני סוגים עיקריים בהתבסס על מראה התאים הסרטניים תחת מיקרוסקופ, כאשר כל סוג מתנהג ומגיב לטיפול באופן שונה. סוג ראשון הוא סרטן מסוג תאים קטנים (Small Cell Lung Cancer או SCLC) הנגרם בדרך כלל כתוצאה מעישון, והוא מתאפיין בצמיחה והתפשטות מהירות יותר. ב-70% מהאנשים הלוקים בסרטן זה, האבחנה תתבצע לאחר שהסרטן כבר התפשט מעבר לרקמת הריאה. מסיבות אלו סרטן זה נוטה להגיב טוב יותר לכימותרפיה והקרנות. למרבה הצער סרטן זה נוטה לחזור ברוב האנשים. הסוג השני הוא סרטן מסוג תאים שאינם קטנים (Non-Small Cell Lung Cancer או NSCLC). סוג זה הוא הנפוץ יותר ומהווה כ-80-85% ממקרי סרטן הריאה. סוג הטיפול תלוי לרוב בשלב המחלה ויכול לכלול ניתוח להסרת הגידול בלבד, או לכלול טיפולים נוספים כמו כימותרפיה, הקרנות, טיפול ביולוגי וטיפול אימונולוגי.

כיום קיימים סוגי טיפול חדשניים המבוססים על הבנה מתקדמת של המנגנונים המולקולריים האחראיים להתפתחות גידול סרטני, אשר נסבלים היטב מבחינת תופעות הלוואי בהשוואה לתרופות הכימותרפיות. תרופות לדוגמא הינן תרופות ה-EGFR – תרופות החוסמות את איתותי הגדילה לגידול (Osimertinib, Erlotinib), תרופות אנטי-אנגיוגנזה המשבשות את גדילת כלי הדם אל הגידול (Bevacizumab) ותרופות אימונותרפיות אשר מסייעות למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף את הגידול. טיפולים אינדיבידואליים מתקדמים עשויים להיות מותאמים לכל מטופל בהתאם למוטציות הספציפיות הקיימות בגידול.

השרידות מסרטן הריאות תלויה בסוג הסרטן, התפשטות המחלה בעת האבחנה והרקע הרפואי הכללי של המטופל. למרות ההתפתחויות הרבות בתחום הטיפולים, רוב המקרים אינם ניתנים לריפוי. על כן, מושקעים מאמצים רבים במניעה ראשונית המתמקדים בהעלאת המודעות לנזקי עישון וטבק ולגורמי סיכון נוספים, כגון חשיפה לאזבסט, גז רדון, זיהום אוויר, עישון פאסיבי וכן בבדיקות סקר לאנשים עם מועדות גנטית משפחתית.

לסיכום, סרטן הריאות הינו סוג הסרטן הנפוץ והקטלני בעולם, כאשר 80-90% מהמקרים מתגלים במעשנים. תחום הטיפולים בסרטן הריאה רחב ומתחדש בכל עת, דבר שהביא לעלייה מסוימת בהישרדות מהמחלה, ועם זאת רוב המקרים אינם ברי ריפוי.

מקורות

  1. נתונים על סרטן בישראל, דו"ח משרד הבריאות 2016
  2. האגודה למלחמה בסרטן – סרטן ריאות
  3. de Groot PM, Wu CC, Carter BW, Munden RF. The epidemiology of lung cancer. Transl Lung Cancer Res. 2018;7(3):220-233. doi:10.21037/tlcr.2018.05.06
  4. Lung Cancer, American Cancer Association
  5. NHS – UK, Lung Cancer
  6. Overview of the initial treatment and prognosis of lung cancer, UpToDate